Er der noget pålidelig bevis for at det at drikke kaffe/koffein kan virke skadeligt på menneskets evne til at få børn?
Nej. Forskning har vist, at moderat indtag af kaffe ikke har nogen skadelig virkning på nogen del af den menneskelige reproduktion, herunder fertilitet (hverken kvindens eller mandens), graviditet samt fosterets eller det nyfødte barns udvikling.
Hvis kaffe/koffein ikke har nogen skadelig virkning på reproduktionen, hvorfor er der så nogle undersøgelser, der siger det modsatte?
Forskning af reproduktion hos dyr, inklusive rotter, kan ikke overføres direkte til mennesket. Den store dosis, som man giver til dyr, er for det meste helt overdrevne i forhold til det, som et menneske normalt ville konsumere. Derudover udskiller eller nedbryder dyr ikke koffein på samme måde, som mennesker gør, så resultaterne kan ikke sammenlignes. Dette understreger dyreforskerne. Megen forskning i menneskets formering, viser at det ikke skader fosteret, hvis en gravid kvinde drikker kaffe.
Kan kaffedrikning under graviditeten føre til misdannelse af fosteret eller medfødte skavanker?
Nej. Der findes ikke nogle undersøgelser der påviser dette.
Har kvinder, der drikker kaffe under graviditeten, større chance for at føde et dødfødt eller et for tidligt født barn?
Nej. Forskning viser, at der hverken er større sandsynlighed for, at en kvinde med et moderat kaffeforbrug under graviditet føder for tidligt eller føder et dødfødt barn.
Kommer koffein fra kaffe ind i andre kropsvæsker end blodbanen?
Koffein kan spores i mænds sædvæske, det kan passere moderkagen hos gravide, og det kan findes i modermælken hos ammende kvinder, der drikker kaffe. Koffeinen i modermælken findes dog i meget mindre doser end i moderens blod. Ingen af disse faktorer udgør en risiko for fosteret eller barnet.
Kan gravide kvinder drikke den samme mængde kaffe som før?
Gravide kvinder nedbryder koffein langsommere end ikke gravide. Der sker dog ofte det, at mange kvinder under graviditeten begynder ikke at kunne lide smagen af bestemte mad- og drikkevarer, og det sker ofte med kaffe. Kvinder tenderer mod naturligt at formindske deres forbrug i denne periode. Men et moderat indtag udgør under ingen omstændigheder en risiko.
En nyere undersøgelse viste, at der statistisk var en sammenhæng mellem antallet af kopper kaffe og dødfødte børn ? men det har ikke ændret på den kostvejledning man giver gravide.
Fødevaredirektoratet anbefaler (februar 2003) at man som gravid højt drikker 3 kopper kaffe om dagen.
Forskere fra Århus Kommunehospital undersøgte indtagelse af kaffe hos 18.478 gravide i 16. graviditetsuge. Ved at sammenligne med gravide, der aldrig drak kaffe, fandt man, at 1-4 kopper kaffe dagligt ikke medførte nogen sundhedsmæssig risiko for fostret, mens indtagelse af større mængder kaffe gav øget risiko for at få et dødfødt barn.
Forskerne fandt ikke, at kaffe indtaget under graviditeten havde en uheldig virkning på børnedødeligheden inden for det første leveår.