Mavesår

 

Det er en udbredt myte, at kaffe kan give mavesår eller sår på tolvfingertarmen. Men undersøgelser viser, at der ikke er belæg for disse myter. Så derfor kan man roligt blive ved med at drikke kaffe.

En norsk undersøgelse viser, at kaffe ikke har forbindelse med sårdannelse i fordøjelsessystemet. Undersøgelsen havde først kontrolleret for rygevaner, alkoholforbrug og arvemæssig tendens til sårdannelse i fordøjelsesregionen (1). Anden forskning viser, at der ikke er nogen sammenhæng mellem kaffeindtag og tendens til at udvikle andre fordøjelsesproblemer (2).

En undersøgelse fra 1985 konkluderer: "Der findes ikke noget bevis på, at patienter med sårdannelse i maven bør undgå disse [koffeinholdige] drikkevarer" (3). Dette synspunkt er for nylig blevet bekræftet af et omfattende forskningsprojekt af 48.000 mænd, som man fulgte gennem 6 år. Der var ikke sammenhæng mellem koffeinindtag, drikkevarer der indeholder koffein, eller koffeinfri kaffe og risikoen for sårdannelse i tolvfingertarmen (4).

Videnskablige referencer:

  1. Ostensen H. Scandinavian Journal of Gastroenterology. 1985;20:1227-1235. 
  2. Elta GH. American Journal of Gastroenterology. 1990;85:1339-1342. 
  3. Richardson CT. American Journal of Medicine. 1985;79(suppl 2C):1-7. 
  4. Aldoori WH. A prospective study of alcohol, smoking, caffeine, and the risk of duodenal ulcer in men, Epidemiology.1997;8(4):420-424.