Hjertekar sygdomme

 

Adskillige studier beskæftiger sig med hjerte-kar sygdomme og kaffeforbrug, men resultaterne af realistisk videnskabelig research har ikke påvist nogen direkte sammenhæng mellem et normalt kaffeforbrug og nogen form for hjertekar sygdomme som blodprop, hjerteanfald, irregulær hjerterytme, forhøjet kolesterol og blodtryk.

Tværtimod har undersøgelser påvist, at hjertet tåler meget store mængder kaffe (op til ni eller flere kopper dagligt). Det er vigtigt at understrege, at mennesker, der dagligt drikker kaffe, ikke har et forhøjet blodtryk i forhold til, hvis de ikke drak kaffe, idet kroppen hurtigt bliver modstandsdygtig over for koffeinens effekt på blodtrykket. Nyere forskning peger på, at kaffe ligefrem kan virke forebyggende på hjertesygdomme.

Spørgsmål og svar om hjertekar sygdomme.